Munkerödsgymnasiet

YRKESPROGRAM FLORIST

För elever i gymnasieålder

Är du kreativ och gillar att skapa i färg och form? Har du ett intresse för blommor och växter?

Som floristutbildad får du praktiska yrkeskunskaper som är attraktiva på arbetsmarknaden.

Floristutyrket

Som florist jobbar du ofta i en blomsteraffär och det är brist på utbildade florister. Vi får ofta frågan om vi har några färdiga elever som kan binda brudbuketter och göra avancerade arrangemang. Som florist arbetar du med färg, form och buketter utifrån kundens önskemål. Att arbeta med människor, försäljning och service är därför en del av yrket.

Yrkesprogrammet till florist riktar sig till dig som:

• är intresserad av ett kreativt och skapande yrke
  • är intresserad av konstnärlig, skapande verksamhet med färg, form och design
  • vill ha ett arbete med omväxlande arbetsuppgifter
  • vill arbeta med människor, försäljning och service

Innehållet i utbildningen

Munkeröds utbildningscenter har utbildat florister sedan 1991. Våra skickliga lärare delar med sig av sina kunskaper för att du ska kunna få jobb direkt efter examen. Skolan har stora ljusa lokaler. Du får lära dig att skapa vackra buketter och blomsterdekorationer som passar allt från bröllop till begravning och massa andra sammanhang.

Färg, form och hur blommorna binds ihop är viktgt för det färdiga resultatet. Du får även lära dig om blommornas skötsel och deras namn. Utöver detta får du lära dig om butik, ekonomi, textning, skyltning, miljö och dokumentation.

Sammanlagt 11 veckor av utbildningen utgörs av praktik för att du ska få tillämpa dina kunskaper i en blomsteraffär (APL).

Börja arbeta eller plugga vidare?
Inom två år har du en yrkesutbildning inom floristik och du kan gå direkt ut i arbetslivet och jobba i en blomsterbutik eller på en handelsträdgård. Du kan även välja att komplettera din utbildning med kärnämnen för att få grundläggande behörighet till högskolestudier.

Programstruktur - 1300 p

Utbildningen är ett yrkespaket som omfattar 1300 poäng. Vår blomsterskola följer Skolverkets nationella kursplaner. Under utbildningen ingår även lokala kurser i företagsekonomi, exponering och textning. Våra kurser breddar din kompetens mot ditt kommande yrkesliv. Efter genomförd utbildning får du intyg och diplom.

Inriktning florist, 1100 p

Florist 1 -200 p